خوردنی‌ها و نخوردنی‌های ماه رمضان/مراقب بالارفتن قند خون خود باشید!

تاریخ انتشار خبر : 1396/03/09 15:46| کدخبر : 8708

به گزارش خمین نیوز به نقل از فراهان خبر؛ داشتن برنامه غذايی متعادل و متنوع در دوران ماه رمضان سبب می شود تا روزه داران بتوانند با سلامتی اين دوره را به پايان برسانند.

هدف از روزه داری از نظر گوارش حذف يک وعده از رژيم غذايی است و نبايد وعده حذف شده به صورت افزايش حجم غذا در وعده افطار و سحر جبران شود.

 

در ماه رمضان برنامه غذايی افراد به دو وعده اصلی افطار و سحر محدود می شود که بهتر است به ۳ وعده افطار، شام و سحری تقسيم شود.

 

نوع تغذیه در ماه رمضان با سایر ماه ها متفاوت بوده و روش صحیح تغذیه دراین ماه یکی از موارد مهم است، در این میان دانستن و رعایت نکات مرتبط با تغذیه در این ماه می تواند سلامت جسمی را به ارمغان آورد.

 

محمد سلیم آبادی، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر در خصوص رعایت نکات تغذیه ای ویژه ماه رمضان گفت: در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات، میوه ها، سبزی ها، نان و غلات توصیه می شود. در این میان نان و پنیر و سبزی به عنوان یکی از عادات خوب غذایی روزه داران در این ایام، توصیه می شود.

 

وی افزود: همچنین مصرف شیر گرم و فرنی و یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح بدن شخص روزه دار می شود.

 

سلیم آبادی اظهار کرد: استفاده از سبزی ها و میوه ها به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فیبر در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و مانع بروز یبوست می شود. توصیه می کنیم که در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی های مختلف مصرف شود.

 

کارشناس شبکه بهداشت فراهان اظهار کرد: سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.

 

وی افزود: مصرف مایعات از جمله آب آشامیدنی، آب میوه طبیعی، شیر کم چرب، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می کند که تعادل آب و الکترولیت های بدن شما در هنگام روزه داری حفظ شود.

 

سلیم آبادی بهروزه داران توصیه کرد: در ماه مبارک رمضان بهتر است از غذاهای سرخ شده و پرچرب استفاده نشود زیرا علاوه بر افزایش چربی خون سبب سوء هاضمه، ورم معده و اضافه وزن و چاقی می شوند.

 

کارشناس شبکه بهداشت فراهان خاطر نشان کرد: مصرف زیاد مواد قندی و شیرین از جمله کیک های خامه ای، شکلات، شیرینی های خامه دار، زولبیا و بامیه، باقلوا، حلوای خیلی شیرین و چرب، شله زرد شیرین و چرب در ایام ماه مبارک رمضان اضافه وزن و چاقی و خطر بالا رفتن قند خون را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

نام کامل :
پست الکترونیکی :
متن نظر:
کد را وارد کنید: *